Filozofie značky

Fritschi Swiss je rodinná firma, sídlící na úpatí Bernských Alp. Po dobu své činnosti se zabývá lyžařským vázáním pro skitouring a freeride. Nepatří do žádné kapitálové skupiny, která by ji diktovala směr vývoje. Rodina Fritschi má produkci vázání postavenou na prioritě bezpečnosti a  zachování jízdních vlastností lyží. Dokonalá bezpečnostní funkce a kontrola celého výrobního procesu, až po kontrolu výstupní, hraje u Fritschi prim.

Safety first!

Několik desetiletí vytváří Fritschi vázání, u nichž má zásadní podíl plast. Tento materiál může vzbuzovat nedůvěru s ohledem na jeho zranitelnost. Skialpová vázání jsou určitě nejvíce namáhanou, nejsložitější a také nejdiskutovanější částí skialpové výbavy. Přesto se plastové díly u Fritschi během let osvědčily a můžeme je zahrnout do DNA značky. Navíc současné plasty jsou prostě hi-tech materiály. Nutno dodat, že z kovu jsou vyrobené díly, které jsou podrobeny tření a náchylnější k opotřebení. Výhodou plastu je možnost vyrábět složité tvary. 

Spolehlivost a bezchybná funkce jsou rozhodně to nejdůležitější, co nás u skialpových vázání zajímá. Dlouho trvalo, než se konzervativní Švýcaři pustili do výroby techových vázání s piny. Tehdy byl první Vipec s čelisťovou špičkou jedináčkem mezi třemi typy rámových vázání řady Diamir. Rámové Fritschi Diamir, jehož posledním reprezentantem je Scout (už není v aktuální nabídce), pozná každý podle typického titanalového nosníku, který spojuje patku se špičkou.

Piny místo titanalového rámu

Spolehlivost a bezchybná funkce jsou rozhodně to nejdůležitější, co nás u skialpových vázání zajímá. Dlouho trvalo, než se konzervativní Švýcaři pustili do výroby techových vázání s piny. Tehdy byl první Vipec s čelisťovou špičkou jedináčkem mezi třemi typy rámových vázání řady Diamir. Rámové vázání Fritschi Scout, které už pomalu mizí z trhu, pozná každý podle typického titanalového nosníku, který spojuje patku se špičkou.

Hybridní vázání Fritschi Tecton 13 pro freeride a freetouring

Možná jsi přívlastek hybridní slyšel jen v souvislosti s auty. Už pár let ovšem patří i do skialpového slovníku. Hybridní vázání je takové, které má špičku s čelistmi, které mají piny a patka se podobá té, kterou zná každý ze sjezdařského vázání. Hybridní vázko přináší díky miniaturní špičce lehkost a robustní patkou tuhost a bezpečnost. Reprezentantem Frischi je v této kategorii Tecton, vážící příjemných 550 g (půlpár bez brzdy).

Fritschi se drží principu, který vychází z mechaniky lidského těla při lyžování, že bezpečnost „dělá“ špička a tuhost patka. Protože patka není rotační, je její stabilita citelně vyšší. Skvělým detailem, který zvyšuje efektivitu přenosu sil, je plastový nálitek na patce, který přesně zapadá do drážky v insertu na botě a výrazně brání „kroucení“ boty ve vázání. Tento Power Rail System posouvá tuhost systému o třídu výš – viz obrázek.

Vypínací sílu si můžeš nastavit jak na špičce, tak na patce, rozsah vypínacích sil je DIN 5-13. To je u skialpových vázání výjimečný benefit. Vynikající vlastností Tectonu je elasticita vázání, která brání nechtěnému vypnutí. Vázání snese v razantním záběru boční výchylku až 13 mm než dojde k vypnutí špičky. Zatížení v předozadní rovině má také skvělou pružnost – 9 mm. A elasticita do třetice – posuvem patky až 10 mm je Tecton schopen pružně reagovat na průhyb lyží, což přináší vyšší zážitek z jízdy při zachování optimální funkce vázání a vlastnosti lyží.

IMG_20220104_183803

Funkce vázání Tecton ve video animacích – pozor, původní model, ale principy fungování jsou shodné.
Recenzi vázání si přečtěte na specializovaném webu Skitour.Guru

IMG_20220104_141959

Fritschi Vipec Evo 12 je ideální pro skitouring

Vipec je předurčen pro skitouring, má vyvážený poměr uživatelské ovladatelnosti, hmotnosti a tuhosti. Důraz se u Vipecu opět klade na bezpečnostní funkci. Nejde jen o vypínací síly DIN 5-12. Z hlediska bezpečnosti pohybu při výstupu prudkým, potenciálně lavinovém svahu je Vipec unikátní. I zamknutá špička totiž umožňuje vypnutí boty z vázání, když tě strhne proud laviny. Stačí překonat pouze nastavenou vypínací sílu, což umí jen pinová vázání od Fritschi. Když máš v lavině lyže na nohou, stahují tě pod sníh jako kotva. Čím hlouběji pod sněhem skončíš, tím menší naděje na záchranu! Proto je důležité mít šanci, zbavit se v lavině lyží.

Přijatelná je hmotnost 500 g (půlpár bez brzdy), která dělá i dlouhé výstupy snadnými. Jistě, že je řada lehčích vázání s piny, ale Vipec Evo poskytuje snadné ovládání, včetně tří poloh patní opěrky. Při přepínání ze sjezdu na chůzi (a naopak), není potřeba vypnout boty z vázání, stačí jen zatlačit holí na páku. Vipec Evo, to je prostě zlatá střední cesta, jinak řečeno – má univerzální využití.

Co dodat? Neboj se velkého zastoupení plastu. Vázání Fritschi dovážíme už léta a počet reklamací je minimální. Zní to neuvěřitelně, ale věz, že poškození kovových součástek je častější než u dílů z plastu.

4 instruktážní videa - nástup do vázání, ovládání patních opěrek, přepnutí z režimu výstupu na sjezd, návrat do výchozího stavu po vypnutí...

Fritschi Xenic 7 a Xenic 10 pro skialpinisty a gramisty

Xenic je reprezentantem minimalismu a přesto překvapí svou univerzálností. Kdo chce na túru komfortní vázání bez kompromisů, volí Vipec Evo, kdo to má rád hlavně lehké, vybere si Xenic 10, který váží 280 g (půlpár bez brzdy). Ten nemá, jako jediný z rodiny Fritschi, nastavitelné vypínání špičky a konceptem spadá do kategorie vázání s otočnou patkou. Opěrka patky má kromě došlapu do roviny jedinou polohu. Opěrku lze snadno ovládat talířkem lyžařské hole. Nastavení polohy patky i obou vypínacích sil (laterální a frontální) se provádí na tělesu patky. Xenic má vysoký podíl plastu, přesto je dost tuhý i pro širší lyže. Je to díky široké základně otočné patky, která svým průměrem 40 mm ve své „váhové kategorii“ výrazně převyšuje konkurenci.